Hari : Selasa Bil.Pelajar : 25 orang
Kelas : 6 Bistari.
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Kesihatan Asas Kesejahteraan.
Tajuk : Piramid Makanan
Objektif : Pada akhir Pengajaran dan Pembelajaran , murid - murid dapat :
- a. Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
- b. Mengelaskan maklumat berdasarkan sesuatu topik yang dibincangkan.
- c. Murid dapat mencari kata dasar berdasarkan 5 perkataan berimbuhan dalam teks.
Pengetahuan Sedia ada : Murid pernah melihat piramid makanan pada poster, buku dan risalah kesihatan.
Konsep :
Bahan : Paparan power point(Piramid Makanan)kertas sebak,marker pen, bahan maujud dan kad imbasan .
Nilai : Bersyukur,Menghargai , Menjaga Kesihatan.
Kemahiran :
- a. 1.2 Aras 1 ( ii )
- b. 5.2 Aras 1 ( ii )
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
7 minit
|
Sarapan
Pagi
1.
Roti Canai.
2.
Nasi Lemak.
3.
Nasi Goreng.
4.
Mi Goreng
5.
Air Teh.
6.
Air Milo
|
Guru bersoaljawab tentang sarapan pagi
murid sebelum ke sekolah.
Guru menerangkan bahawa makanan
tersebut terdapat dalam Piramid Makanan.
|
Murid menyatakan jawapan secara lisan.
|
Bahan
Maujud
1.
Roti Canai.
2.
Nasi Lemak.
3.
Nasi Goreng.
4.
Mi Goreng
5.
Air Teh.
6.
Air Milo
|
Langkah 1
10 minit
|
Membaca teks:
“Piramid Makanan”
Soaljawab berdasarkan teks yang telah
dibaca.
|
Guru mengedarkan teks kepada murid dan
murid membaca secara kelas.
Guru bersoaljawab dengan murid
mengenai isi teks.
Guru membuat rumusan teks yang telah
dibaca.
|
Murid membaca teks Piramid Makanan.
Murid menjawab soalan guru berdasarkan
teks yang telah dibaca.
|
Teks Piramid Makanan.
|
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Catatan
|
Langkah 2
10 minit
|
Carta Piramid Makanan
|
Penerangan guru tentang aras Piramid
Makanan serta kumpulan makanan mengikut aras dengan paparan Power Point
Guru menyoal murid tentang makanan
sarapan pagi berdasarkan Piramid Makanan.
|
Murid melihat paparan Power Point.
Murid menyatakan secara lisan
berdasarkan Piramid Makanan yang ditunjukkan.
|
Power Point.
|
Langkah 3
10 minit
|
Aktiviti 1
|
Menulis makanan mengikut aras
berdasarkan piramid makanan.
Seorang murid menayangkan kad
imbasan kepada rakannya.
|
Murid yang dipilih menulis makanan di
dalam kertas sebak berdasarkan kad imbasan yang ditunjukkan mengikut kumpulan
dalam Piramid Makanan
|
Kertas Sebak
Kad Imbasan
Maker pen
|
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Catatan
|
Langkah 4
15 minit
|
Latihan Tatabahasa
( Kumpulan )
|
Kumpulan A
Membina 5 ayat tanya berdasarkan
Piramid Makanan.
Kumpulan B
Menulis jawapan pemahaman berkaitan
Piramid Makanan.
Kumpulan C
Menulis 5 kata dasar berpandukan
perkataan yang diberi oleh guru berdasarkan Piramid Makanan.
|
Murid menulis jawapan berdasarkan
soalan dan arahan guru
Ketua kumpulan membentangkan jawapan
di hadapan kelas.
|
Kertas sebak.
Marker pen.
|
Langkah 5
8 minit
|
Aktiviti Peneguhan
|
Guru menyoal secara lisan berkaitan
Piramid Makanan yang telah dipelajari.
|
Murid yang dipilih memberikan jawapan
kepada guru
|
No comments:
Post a Comment